Gemeenteplein

Berichten

Gemeentepagina week 47
Gemeentepagina week 46
Gemeentepagina week 45
Nagekomen berichten Gemeentepagina week 44
Gemeentepagina week 44 2017
Gemeentepagina week 43 2017
Begroting 2018, voortgaan op de ingeslagen weg 

In de sluitende begroting 2018 pakt het gemeentebestuur verder dóór op de zes majeure projecten uit het coalitieakkoord, waarbinnen ook dit jaar al zichtbare slagen zijn gemaakt. 
Het gaat om onze bestuurlijke toekomst, het Centrumplan Son, project Breugel Bruist, het sociale domein, sociale woningbouw en duurzaamheid/overgang naar led straatverlichting. 

De provincie beoordeelt of de begroting en de meerjarenraming structureel en reëel in evenwicht zijn. Wij zijn ook van mening dat dit voor een gezonde financiële situatie belangrijk is. De gemeente Son en Breugel is financieel een gezonde gemeente en ook deze (meerjaren)begroting is structureel en reëel in evenwicht.

Lokale belastingen
Als gevolg van onze beleidsuitgangspunten stijgt de lokale lastendruk voor onze inwoners in 2018 ten opzichte van 2017 met € 18 (3,1%).
Voor tarieven in 2018 zijn de volgende beleidsuitgangspunten gehanteerd: De OZB en de legestarieven stijgen met een inflatiecorrectie van 1,1%.Tarieven voor de riool- en afvalstoffenheffing zijn gebaseerd op 100% dekking van kosten. Voor deze kosten wordt de baten- en lastenontwikkeling in de periode 2018-2021 geschat. Het tarief voor de rioolheffing is daarnaast gebaseerd op het verbreed Gemeentelijk RioleringsPlan 2016-2022.

Begroting online 
Het begrotingsdocument zelf heeft een kleine metamorfose ondergaan. Om de plannen en de uitvoering ervan (nog) transparanter te maken is het lijvige boekwerk omgezet naar een beter toegankelijke online-versie. 
Ook is er een pakkende samenvatting van onze plannen gemaakt in de vorm van een filmpje. Zo kan iedereen op een eenvoudige manier in de keuken van de gemeente kijken: Wat we willen bereiken, wat we daarvoor doen, wat het kost en hoe de inwoners van Son en Breugel bij zowel de planvorming als bij de uitvoering worden betrokken. Door de begroting te digitaliseren maken we ook een mooi duurzaamheidsslagje door besparing op papier. 
Ga hier naar Online begroting 2018.

Ook hebben we een start gemaakt met een klimaatbegroting. In de begroting 2018 ziet u voor het eerst per uitvoeringsprogramma een klimaatdoelstelling. Dit betekent dat we ons werk steeds toetsen op zaken als ruimtegebruik, betaalbaarheid en leefbaarheid en daarnaast ook op onze duurzaamheidsdoelen. 

Duurzaamheid
Begin volgend jaar wordt de volledige ombouw van de openbare verlichting naar ledverlichting afgerond. Daarmee wordt de landelijke duurzaamheidsdoelstelling voor 2030 al dit jaar meteen gehaald: 50% besparing op het energieverbruik van openbare verlichting. 
Het is een van de voorbeelden dat duurzaamheid onderdeel van het denken en het doen in Son en Breugel is geworden. 

We doen dat als gemeente niet alleen, maar samen met bedrijven, overheden, burgers, verenigingen en scholen. Ieder behoudt zijn eigen verantwoordelijkheid, maar we pakken wel integraal de zaken op. De 5 strategische doelen uit the Naturel Step-methode verbinden de duurzaamheidsdoelen uit de beleidsnota Duurzaamheid met doelstellingen binnen de andere domeinen binnen de gemeente. Met het ondertekenen van het maatschappelijk verantwoord inkopen (MVI) manifest en het vaststellen van het actieplan MVI ligt er een stevige basis om de inkoop van diensten en goederen te verduurzamen.

De rode draad in ons duurzaamheidsbeleid is communicatie naar onze inwoners, bedrijven en verenigingen via de campagne “Wat we doen is groen!”. We laten zien wat we als gemeenschap kunnen bereiken op het gebied van duurzaamheid als inwoners en verenigingen actie ondernemen. 
De energiecoöperatie Son Energie en Sonenbreugelverbindt pakken de uitdaging op en gaan vol energie samen met inwoners aan de slag in Son en Breugel.
 
Het vervangen van de openbare verlichting in ledverlichting en acties die voortvloeien uit het Gemeentelijke RioleringsPlan zijn bij uitstek geschikt om inwoners te betrekken bij het realiseren van onze klimaatdoelstellingen. Ook met het verduurzamen van het gemeentelijk vastgoed laten we zien dat we onze verantwoordelijkheid serieus nemen. De verdubbeling van het budget voor het gemeentelijke zonnepanelenproject laat zien dat we in 2018 volop in de doe-fase zijn aanbeland.

Samen met de provincie Noord Brabant, het ministerie van Economische Zaken en RVO Nederland werken we naar een convenant met de bedrijven op Ekkersrijt om er een echt duurzaam bedrijfsterrein van te maken.

We gaan onze inwoners betrekken bij de volgende stap in afvalinzameling. Het inkooptraject voor wegende ondergrondse containers voor restafval ten behoeve van het ‘omgekeerd inzamelen’ is ingewikkeld. Begin 2018 gaat de uitvoering echt van start, waarmee de hoeveelheid restafval verder verlaagd wordt, en de hoeveelheid materialen die recyclebaar of nuttig toegepast kunnen worden, verder zal toenemen.

Sociaal Domein
In het sociale domein steken we komend jaar vooral in op sturing aan de uitvoering en het bewaken van de gewenste maatschappelijke effecten. Preventie eenzaamheid, ondersteuning van mantelzorg en de dementievriendelijke gemeente zijn als speerpunten benoemd.

Centrumplan Son 
Dit jaar zijn er grote stappen gezet in de plannen voor het centrum van Son en Breugel. De zorg en betrokkenheid van onze actieve gemeenschap rond een goed centrum, leeft bij velen. In 2018 volgt een verdere vertaling van deze betrokkenheid in duidelijke keuzes en richtingen. Er wordt gestart met de (ver)bouw van het nieuwe gemeentehuis. 

De plannen rond het Kerkplein worden ook concreter. Het ontwerp en procedure rond de nieuwe kerk achter te toren gaan van start. Na 1 februari 2018 zullen de plannen voor woningbouw en dorpshuis/mfa op de huidige kerklocatie verder gestalte krijgen. Hiervoor loopt op dit moment een publieksconsultatie.
Door de verbouwing en het deels nieuw bouwen van het gemeentehuis, verhuist de bibliotheek in december naar de locatie in het Vestzak. De ambtelijke organisatie verhuist al eind oktober van dit jaar naar een tijdelijke locatie aan de Ruysdaelstraat. De start bouw van de nieuwe vleugel van het gemeentehuis in de Airbornstraat verwachten we na de jaarwisseling. 
Vanaf december 2017 is er aandacht voor de intensieve samenwerking van de organisaties die in het Vestzak onderdak vinden. Het gaat onder andere om de bibliotheek, het Vestzaktheater, de harmonie en Zuidzorg. 

Breugel bruist
In het in december 2017 nog vast te stellen geactualiseerde uitvoeringsprogramma Breugel Bruist staan Versterking, Verbinding, Samenwerking en Verdieping centraal. 
Belangrijk voor een levendig centrum in de kern Breugel is dat we nadrukkelijk met de partners de samenwerking en wederzijdse versterking van de functies onderling hebben opgezocht, gevonden en voor de toekomst toe hebben verankerd. Samen met een groot aantal betrokkenen (structureel met PlatOO, Doorpakkers, Stichting Meedoen Werkt, Bestuur Boerderij, Seniorenraad, ‘thuis, Sporthalbeheer Son en op meer incidentele basis met vele andere partijen) zijn de afgelopen periode al grote stappen gezet.
 
Voor 2018 en volgend betekent dit dat het geactualiseerde uitvoeringsprogramma kan rekenen op draagvlak van de betrokken partijen. Met de vaststelling van dit uitvoeringsprogramma zal er voor en met de partijen in het plangebied gewerkt worden aan de toekomstbestendige verbinding en versterking van functies. Dit “werken” richt zich op zowel de samenwerking tussen partijen (software) als op het optimaliseren en nieuw te realiseren gebouwen en ruimtes (hardware). In 2018 komen de eerste uitwerkingen van de verschillende programma onderdelen. Vanuit de fasering zal worden gestart met de concrete uitwerking van de plannen voor de onderwijshuisvesting en het wonen. Daarbij komt ook een  ontwerpbestemmingsplan in procedure om alle plannen ook daadwerkelijk te kunnen realiseren. 

Sociale woningbouw
Er vindt een substantiële toevoeging van circa 90 nieuwe woningen plaats in de bestaande sociale woningvoorraad voor een doelgroep die op basis van het inkomen is aangewezen op sociale woningbouw. Dit jaar is al gestart met het toevoegen van sociale huurwoningen op de locaties hoek Molenstraat-Nieuwstraat (30 woningen) en Heistraat in de voormalige Rabobank (25 wooneenheden). Komend jaar worden er 16 sociale koopwoningen gerealiseerd in Sonniuspark en zijn er afspraken gemaakt over de realisatie van sociale koopwoningen op twee andere locaties: de voormalige Aldi-locatie (11 woningen) en op de voormalige Stokland-locatie op de hoek Planetenlaan/Piet Heinlaan (6 woningen) in Breugel. 

Bestuurlijke toekomst
De vraag wat de bestuurlijke toekomst van Son en Breugel gaat brengen in 2018 is onzeker. Veel hangt af van de besluitvorming in de gemeenteraden van Son en Breugel en Nuenen in november van 2017 en hoe de provincie daar, in het kader van de door haar gestarte Arhi-procedure, mee omgaat. 
In 2018 starten we ook de nieuwe samenwerkingsagenda van het Stedelijk Gebied Eindhoven en zal de samenwerking binnen de Metropoolregio Eindhoven (MRE) opnieuw worden opgezet en vormgegeven. In beide gevallen wordt ook van de raad een bijdrage verwacht.
2018 is ook het jaar waarin in maart nieuwe gemeenteraadsverkiezingen worden gehouden. Daarna wordt een nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd en een nieuw college geformeerd. 

Klik op meer informatie voor de gemeentepagina
Gemeentepagina week 42
Gemeentepagina van week 41
Gemeenteberichten week 40
Voortgang onderzoek MFA gebouw
Bestuurlijke Toekomst Son en Breugel 2017
Gemeentepagina week 38 2017
Gemeentepagina week 36 2017
Gemeentepagina week 35
Op woensdagavond 20 september van 19:30 tot 22:00 uur is in de Bongerd te Breugel een bijeenkomst voor het uitvoeringsplan Breugel Bruist!. Alle functies in het centrum van Breugel die zich hier nu bevinden, komen in de nieuwe inrichting weer terug. Het doel van de bijeenkomst is u te informeren en te consulteren over het ruimtelijke plaatje waarin deze functies het beste passen. Na deze fase volgt de uitwerking naar de uiteindelijke inrichting van het nieuwe centrum. Iedereen die actief is of wil zijn in een van de bestaande voorzieningen of betrokken organisaties is van harte welkom. Reserveert u 20 september in uw agenda? De uitnodiging met het programma volgen begin september op www.sonenbreugel.nl en via de lokale media.

Het projectteam Breugel Bruist! van de gemeente Son en Breugel presenteert het uitvoe-ringsplan waar we met alle betrokken partijen vorm aan geven. De partners in het project zijn: de Boerderij, de Bongerd (sport & horeca), PlatOO, ‘thuis, Stichting Meedoenwerkt en de Doorpakkers. Er zijn diverse gesprekken geweest met gebruikers van de verschillende voorzieningen in het plangebied om de wensen en mogelijkheden zo goed mogelijk in kaart te brengen. Nu willen we het plan tegen het licht houden bij een grotere groep (potentiële) gebruikers en bewoners van het dorpshart van Breugel. Zijn we met dit plan op de goede weg? Zijn er nog punten ter overweging voordat het plan in oktober gepresenteerd wordt aan de commissie? De bij u in te winnen informatie draagt bij aan de vorming van het plan.

Hebt u nu al vragen, opmerkingen of goede ideeën? Projectleider Eric-Jan de Haan hoort dat graag van u via de mail aan breugelbruist@sonenbreugel.nl of telefonisch via 0499 – 491 491.
De vakantie zit er voor mij weer op. En voor u waarschijnlijk ook, als u dit zit te lezen. Wij hebben dit jaar gereisd door Thailand, Laos en Cambodja. Alle drie fantastische landen met fantastische mensen, natuur, keuken, cultuur en een mooie, voornamelijk boeddhistische levensovertuiging. Maar ook alle drie landen met een turbulent verleden en een niet democratisch bestuur.

Thailand heeft de afgelopen decennia vele staatsgrepen gekend, de laatste in 2014 toen het leger de macht weer greep. De koning was al die jaren (sinds 1946) de bindende factor. De Thai zijn gek op hun koningshuis, maar de koning is overleden in oktober 2016 en het is de vraag of zijn zoon dezelfde rol kan pakken. Laos is een communistische eenpartijstaat die nauwe banden heeft met het regime in Noord-Korea. En in Cambodja zijn na jaren van bloedige burgeroorlog nog steeds dezelfde ex-leiders van de Rode Khmer aan de macht.

In alle drie de landen zijn de mensen erg politiek betrokken en erg ontevreden over hun leiders en de bijbehorende onderdrukking en corruptie. Als ze zich al uit durven spreken dan willen ze graag een andere regering. Maar ze hebben er geen vertrouwen in dat er ooit eerlijke verkiezingen zullen komen. Met recht maken ze zich zorgen. En in een groot deel van de wereld is het hetzelfde verhaal.

Heel anders is het dan bij ons. Hoe mooi is het eigenlijk dat je het hartgrondig oneens mag zijn over een te nemen besluit. Dat je je eigen mening mag hebben en die mag uiten. En dat die in de besluitvorming meegewogen wordt naast andere meningen en belangen. Helaas is het wel zo dat bij ieder besluit een deel van de betrokkenen hun zin niet krijgt. Dan wordt er veel gemopperd op ons systeem: “Ze doen toch wel wat ze willen”, “Ze luisteren niet naar wat de inwoner wil”.

Perfect is het zeker niet, onze democratie. Maar laten we proberen om onze vrijheid te waarderen. Want in vergelijking met hoe het in veel andere landen is, denk ik dat ons systeem het best haalbare is.
Gemeentepagina week 34
Gemeentepagina week 33
Het college van B&W is de voorbereiding gestart van een draagvlakonderzoek naar het ontwerp van de nieuw te bouwen multifunctionele accommodatie aan het Kerkplein. 

Met het onderzoek geeft het college invulling aan een motie van de gemeenteraad van 22 juni, waarin het college wordt verzocht nog een keer actief het gesprek aan te gaan met onze inwoners over het voorliggende ontwerp voor de mfa en de resultaten te bespreken met de gemeenteraad.

Het voorgestelde onderzoek heeft een plan van aanpak dat bestaat uit twee delen: een drietal panelgesprekken en daarna, mede op basis van de input uit de panels, een kwantitatief onderzoek in de vorm van een representatieve enquête. 

Het onderzoek wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau KANTAR PUBLIC (het voormalige TNS NIPO) en het plan van aanpak is ook in nauw overleg met dit bureau opgesteld. Het doel is om representativiteit en objectiviteit maximaal te waarborgen. 
KANTAR PUBLIC heeft zich gespecialiseerd op het helpen van de publieke sector in het nemen van betere beslissingen, via het verstrekken van relevante inzichten over menselijke opinies, op basis van gedegen onderzoek. 

Het plan van aanpak is geagendeerd voor de raadscommissie GZ van 29 augustus. In de gemeenteraadsvergadering van 30 augustus besluit de gemeenteraad over de voorgestelde aanpak. Vanaf aanstaande vrijdag is deze op de website van de gemeente te vinden. 

Planning 
De panelgesprekken vinden plaats van 4 tot en met 15 september. Het veldwerk van de enquête vindt plaats in de periode van 18 september tot en met 6 oktober.
De onderzoeksresultaten worden in de raadscommissie GZ van 23 oktober besproken, waarna de gemeenteraad op 9 november besluit over het vervolg.
Gemeentepagina week 31
Pap, daar moet je écht wat aan doen...

Dinsdagavond. Paula zit aan de eettafel: “Vanochtend werd ik weer bijna van mijn sokken gereden”. “Waar dan?” klinkt een meisjesstem vanuit de zithoek. “Op het kruispunt bij “De Dames”. Weer zo eentje die uit de richting van het centrum komt en voorrang nam terwijl hij het niet had. Ik kon nog nét remmen”. De zithoek is het ermee eens: “Ja, geen fijn kruispunt. Pap, daar moet je écht wat aan doen!”.

Die woensdagmiddag tref ik op mijn spreekuur een man. “Meneer Vortman, ik wil het graag met u hebben over het kruispunt Nieuwstraat-Boslaan. Ik vind het zo’n gevaarlijke situatie. Regelmatig zie ik er bijna-aanrijdingen.”. Ik geloof niet in toeval. En het is niet de eerste keer dat ik er mensen over spreek.

Dit is zo’n verkeersdilemma waarvan we er in ons dorp veel hebben. Onze bedoeling bij de aanleg was: de snelheid verlagen op de doorgaande weg en ons centrum minder aantrekkelijk maken voor doorgaand verkeer. Beide doelstellingen zijn behaald. 

Maar we kregen er een situatie voor terug die niet goed begrepen wordt en die het gevoel van onveiligheid oproept. Echt onveilig lijkt het er niet te zijn, want ondanks het drukke verkeer gebeurt er gelukkig vrij weinig. Maar het kan altijd beter. Wie op Google maps met streetview op het kruispunt inzoomt, krijgt dat bevestigd. Zelfs de bus houdt “GEWOON GAS EROP” .
Ik houd van pragmatische oplossingen. Vorige week zijn er extra borden en haaientanden in het wegdek aangebracht. Ik hoop dat iedereen nu snapt wie  hier voorrang heeft en dat (het gevoel van) veiligheid verbetert. Ik verwacht wel dat u nu niet sneller gaat rijden als u over de Boslaan richting Breugel wilt of andersom. Op al deze wegen is de maximumsnelheid gewoon 30!

Zullen we ons hier eens aan houden? Een veilig dorp maken we immers met elkaar.

Ik ben wethouder van Sport, Onderwijs, project ‘Breugel Bruist’, Verkeer en Vervoer, Sociale Zaken, Statushouders, Informatie en Automatisering, Toerisme en Recreatie, Nieuwbouw Gemeentehuis, Openbare werken en Groen- en Wijkbeheer. 
Spreekuur: woensdagmiddag 17:00-18:00 uur in de Boerderij in Breugel. Liefst even aanmelden via  0499-491406. Twitter: @KeesVortman. Facebook: www.facebook.com/kees.vortman
Gemeentepagina week 28
Gemeentepagina week 27
“Kees, ben jij ook van verkeer?”, “Waarom doet de gemeente daar niets aan?”, “Hoe werkt het eigenlijk als ik een boom wil kappen?”, “Hoe kunnen ze dát nou weer verzinnen?”.  Een paar voorbeelden van vragen die ik als wethouder regelmatig gesteld krijg. Op straat, op mijn spreekuur, of op feestjes. Vragen waarop ik soms zelf ook niet meteen het antwoord op weet. 

Mijn eerste jaar als wethouder zit erop. Een jaar van inwerken (veel werken), inlezen (veel lezen), mensen leren kennen (veel mensen), resultaten neerzetten (kan altijd meer) en enkele al langlopende problemen oppakken. Van veel van de vraagstukken waar ik mee in aanraking kom heb ik zelf geen verstand. Dus probeer ik vooral om goed te luisteren en te komen met gedragen oplossingen. 

Ook krijg ik wel eens de vraag wat wethouderschap precies inhoudt. Daarom lijkt het mij leuk om jullie in deze column een kijkje in de keuken te geven: wat ik tegenkom en hoor in het dorp, en over de dingen waar ik als wethouder mee bezig ben. 

Mijn portefeuille (zie hieronder) is erg breed en bevat veel leuke en enkele lastige dossiers. Hierover zal ik in volgende columns schrijven. Tot die tijd: als u vragen, kritiek, suggesties of opmerkingen hebt dan graag via twitter of facebook. Ook bent u welkom op mijn spreekuur, ’s-woensdags tussen 17:00 en 18:00 uur in “de Boerderij”.
---------------------------------------------------------------------
Ik ben wethouder van Sport, Onderwijs, project ‘Breugel Bruist’, Verkeer en Vervoer, Sociale Zaken, Statushouders, Informatie en Automatisering, Toerisme en Recreatie, Nieuwbouw Gemeentehuis, Openbare werken en Groen- en Wijkbeheer. Ik woon vrijwel mijn hele leven in Son en Breugel.
Spreekuur: woensdagmiddag 17:00-18:00 uur in de Boerderij in Breugel. Liefst even aanmelden via 0499-491406. 
Twitter: @KeesVortman. 
Facebook: www.facebook.com/kees.vortman.
Gemeentepagina week 27
Code Rood voor natuurbrandrisico in heel Brabant. Zie de bijlage
Gemeenteberichten week 25
Deze week wordt de nieuwe gemeentegids huis aan huis bezorgd. Hebt u de gemeentegids niet ontvangen dan kunt u een exemplaar ook afhalen bij de balie van het gemeentehuis.
Gemeenteberichten week 24
Het college van B&W heeft besloten om het raadsbesluit van 18 mei 2017 over het parkeren in het centrum van Son gefaseerd uit te voeren en heeft ingestemd met de uitvoering van de eerste fase, die bestaat uit de volgende verkeersmaatregelen: 

•	Het uitbreiden van de blauwe zone in het centrum van Son op zaterdag van 9 tot 18 uur en het verplaatsen van vier voor huisartsen gereserveerde parkeerplaatsen aan het 17 Septemberplein naar de Zandstraat, waardoor op het 17 Septemberplein vier extra parkeerplaatsen beschikbaar komen. Geplande ingangsdatum 1 oktober 2017.

•	Het opheffen van het parkeerverbod in de parkeervakken aan de zuidzijde Raadhuisplein op donderdagen tussen 9 en 17.30 uur en het opheffen van de wekelijkse geslotenverklaring van het Raadhuisplein (tussen Nieuwstraat en Airbornestraat i.v.m. weekmarkt) voor alle verkeer op donderdag. Door deze maatregelen komen er op donderdag 25 parkeerplaatsen méér beschikbaar op het Raadhuisplein. Een en ander treedt in werking nadat de weekmarkt in overleg met de marktkooplui zodanig is ingericht, dat deze ruimte voor de opstelling van de markt niet langer nodig is. Geplande ingangsdatum 1 september 2017.
Gemeenteberichten week 23
Gemeenteberichten week 22
Een kopie van de brief die wethouder van den Nieuwenhuijzen heeft verzonden aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu omtrent het verzoek tot initiatie van het proces perspectief luchthaven na 2019.
We vertrouwen u hiermee van dienst te zijn geweest.
Gemeenteberichten week 21
Gemeenteberichten week 20
Gemeenteberichten week 19
Gemeentepagina week 18
Gemeentepagina week 17 2017
Gemeentepagina week 16
Gemeentepagina week 15 2017
Gemeentepagina week 14 2017
Gemeentepagina week 13 2017
Son en Breugel, 23 maart 2017 

Vandaag is door beide partijen de overeenkomst getekend, dat de nieuwbouw van 42 woningen in Sonniuspark mogelijk maakt. Door de overeenkomst kan de VOF snel door met de woningbouw in Sonniuspark. 
Het gaat om een mix van 21 koop- en 21 huurwoningen. Met het project wordt een segment woningen toegevoegd in de vrije huursector met huurprijzen vanaf € 975,-- per maand. 
De overeenkomst betreft cluster O gelegen in Sonniuspark, tussen Bijenlaan en de Spiegelkever (zie kaartje) en is gebaseerd op de ‘Afspraken op Hoofdlijnen’ uit 2015 binnen de grondexploitatie van nieuwbouwwijk Sonniuspark.

Wethouder Visser: “We zijn succesvol door de crisistijd gekomen door vast te houden aan de strategie van ‘dóórontwikkelen en dóórbouwen’. De vraag naar woningen en grond is nu weer groot. We voegen ook weer woningen toe aan de huursector waaraan behoefte is. Met dit cluster is de geplande woningbouw ten zuiden én ten noorden van de Bijenlaan over een jaar klaar.”

Clemie van Wanrooij: “We zijn blij dat we binnenkort met de verkoop en later dit jaar met de verhuur van een volgende fase in Sonniuspark kunnen starten. Dit plan sluit mooi aan op de fasen die we net hebben afgesloten iets verderop gelegen aan de Bijenlaan en dragen hiermee bij aan continuïteit van de realisatie van fraaie nieuwbouwprojecten in Sonniuspark”. 

Aangezien de ontwikkeling van dit plan al in een vergevorderd stadium is, kan nog dit jaar met de bouw worden begonnen. 
Bij de koopwoningen gaat het om 8 rij- en hoekwoningen, 6 tweekappers met zijuitbouw, 6 tweekappers met garage en één vrijstaande woning met garage. De 21 huurwoningen (rij- en hoekwoningen) in deze buurt worden t.z.t. aangeboden in de vrije sector, waarnaar in Son en Breugel momenteel grote vraag is.
Gemeentepagina week 12 2017
We gaan met u in gesprek over de verschillende keuzes. Is zelfstandigheid een realistische keuze? Kiezen we voor een fusie met Nuenen? Of worden we een onderdeel van Eindhoven? De gemeenteraad luistert en heeft uw mening nodig om een besluit te kunnen nemen over de toekomst van Son en Breugel.

Deel uw meningen, inzichten en zorgen
Er zijn twee identieke bijeenkomsten gepland voor de gemeenschap van Son en Breugel op: woensdag 5 april 19:30 – 22:00 uur en donderdag 6 april tussen 14:00 en 16:30 uur. 
Reserveer alvast een van deze data in uw agenda. Details over de bijeenkomsten volgen op onze website www.sonenbreugel.nl en de sociale media van de gemeente Son en Breugel. Ondersteun de gemeenteraad in zijn keuzeproces voor een breed gedragen besluit over onze bestuurlijke toekomst

Contact opnemen voor een afspraak of voor vragen kan via ons algemene telefoonnummer 0499 - 491 491 en vraag naar projectleider Eef Mengers, het emailadres: spreekjeuit@sonenbreugel.nl, of stuur je bericht via twitter of facebook Son en Breugel met de hashtag #spreekjeuitSenB.
Breugel gaat Bruisen!
In 2012 en 2013 zijn de Centrumvisie Breugel en het uitvoe¬ringsprogramma Centrum Breugel vastgesteld. Onder de naam Breugel Bruist zijn verschillende projecten gerealiseerd. 
Feit is wel dat de grote ingrepen in het centrum nog geen vorm hebben gekregen. Belangrijk doel was en is een levendig dorpshart realiseren. 
Het realiseren van het dorpshart van Breugel is een van de zes majeure dossiers waarop het college is gaan doorpakken: We gaan er samen voor zorgen dat Breugel gaat Bruisen! 

Nieuw kader: onderlinge versterking
In 2016 zijn we na de zomer gestart met een reeks van ge¬sprekken met de belangrijkste partners. Duidelijk was dat de kaders van de plannen uit 2012 en 2013 geactualiseerd moes-ten worden. Deze plannen zijn nog steeds de basis, maar al¬lerlei ontwikkelingen vroegen wel om aanpassingen
In december heeft de raad de nieuwe kaders voor Breugel Bruist! vastgesteld. Dominant vertrekpunt van die kaders is de onderlinge versterking van de verschillende functies in het centrum van Breugel. 

Alle functies blijven
De volgende functies houden en/of krijgen een plek in het cen¬trum van Breugel: sport, gemeenschapsvoorziening, horeca, wonen, wonen met zorg, educatie en opvang en de open-bare ruimte. Maar ook specifieke functies (bewegingsbanken en boksschool) behouden een plek. Ook wordt gekeken naar de functie winkelen en ondernemen in het gebied en wordt gesproken met andere geïnteresseerde partijen over een mo¬gelijke plek in het plangebied.

Voor alle duidelijkheid: Alle activiteiten die nu plaats¬vinden in het hart van Breugel, krijgen ook in het nieuwe hart weer een plek.
Het zijn niet de voorzieningen die maken dat het bruist, het zijn de mensen. Zij moeten naar het hart van Breugel komen om te sporten, recreëren, te leren of te ontspannen. En ze moeten er vooral een tijdje (ver)blijven. Hiervoor moeten activiteiten in het centrum blijven. En misschien nodigt de nieuwe inrichting straks uit tot nieuwe activiteiten.

Samenwerken, delen en aanvullen
De verschillende functies moeten op elkaar aansluiten, elkaar versterken en aanvullen en moeten ook worden gedeeld. Dat betekent dat beheerders en gebruikers bereid moeten zijn om samen te werken, te delen en elkaar aan te vullen. Die ge¬zamenlijke bereidheid en gedeelde verantwoordelijkheid zijn belangrijk!
Hoe kunnen de afzonderlijke functies samenwerken en elkaar versterken? Wat kan bijvoorbeeld de gemeenschapsfunctie bijdragen aan sport of andersom? Of aan de horecafunctie? En hoe zit dat met de zorg? Waar kan zorg meer zijn dan alleen wonen met aandacht voor zorg? Hoe kan juist die zorgcompo¬nent  weer bijdragen aan de andere functies?

Samen optrekken
Breugel Bruist! Is geen project van de gemeente, maar van de gemeen¬schap. We bedenken samen met alle partners hoe we de versterking en samenwerking in het hart van Breugel gaan realiseren en vormge¬ven. We voeren gesprekken met elkaar en met betrokkenen indivi-dueel en / of gezamenlijk. Belangrijke vragen daarbij zijn: Waar zien partijen kansen? Waar liggen behoeftes? Waar kan samenwerking en versterking gevonden worden? 
We zullen met elkaar plussen en minnen af moeten wegen om tot een uiteindelijk voorstel te komen: we kunnen immers in het kleine gebied nooit alles realiseren, en we hebben ook geen ongelimiteerd budget. 

Waar zijn we nu mee bezig?
Na vaststelling van de kaders in december hebben we samen met de belangrijkste partners een externe stuurgroep gevormd. De stuur¬groep bestaat uit vertegenwoordigers van De Boerderij, De Bongerd, PlatOO, ‘thuis en de Doorpakkers. De gemeente faciliteert en brengt ook gevraagd en ongevraagd kennis en kunde mee. Alle partners den¬ken en werken actief mee. Samen met hen vormen we het beeld van wat we nodig hebben en willen realiseren. We onderzoeken samen eerst de mogelijkheden voor versterking en samenwerking. Vervol-gens vertalen we dat in het best passende ruimtelijke plaatje. 

Huiswerkgroepen
In verschillende “huiswerkgroepen” werken we hard aan de uitwerking van de plannen. We hebben groepen gevormd die actief en enthousi¬ast bezig zijn met de volgende onderwerpen: horeca en beheer, sport, wonen, onderwijs. In de groepen inventarissen we de mogelijkheden om zaken te combineren, samen te werken, de kansen, de dwarsver¬bindingen en natuurlijk ook de bedreigingen en de onmogelijkheden.

Praten met gebruikers
Daarnaast hebben we gesprekken met alle andere partners en gebrui¬kers van de verschillende voorzieningen. We willen weten wat zij wil¬len, wat zij nodig hebben, wat zij waarderen aan de voorzieningen, wat zij missen en wat zijn niet willen missen.

Hoe nu verder?
De resultaten van de huiswerkgroepen en alle andere informatie vormt de basis voor het uitvoeringsplan dat voor de zomer aan de gemeenteraad gepresenteerd gaat worden.


Resultaten van enkele huiswerkgroepen

Onderwijs
Gemeente en PlatOO erkennen elkaars verantwoordelijkheden en bevoegdheden als het gaat om onderwijshuisvesting. Het schoolbe¬stuur is verantwoordelijk voor de organisatorische- en onderwijskun¬dige component en alles wat daaraan verbonden is. De gemeente is alleen verantwoordelijk voor het beschikbaar stellen van adequate onderwijshuisvesting. Natuurlijk zitten er veel overlappen in en dat is ook de reden dat PlatOO en gemeente het overleg en de samenwer¬king zoeken. PlatOO en gemeente accepteren en respecteren daarbij altijd de verschillende verantwoordelijkheden en bevoegdheden.
Specifiek voor Breugel geldt in dit verband dat we gezamenlijk uitgaan van onderwijs in het centrumgebied en daarbij de hui¬dige Regenboog (school en schoolgebouw) als uitgangspunt nemen. 
Vanuit de gemeentelijke verantwoordelijkheid om mogelijke toekomstige ruimtevragen waar nodig/gewenst te kunnen faciliteren in het hart van Breugel, kiest de gemeente er op eigen gezag voor om zich ook te oriënteren op een breder en groter aandeel “onderwijs” in het plangebied. Niet als uit¬gangspunt maar wel om in mogelijke toekomstige ontwikke¬lingen te kunnen voorzien. 

Sport
Uitgangspunt is dat “De Bongerd plat gaat” en er een nieuwe sportvoorziening komt die qua ruimte net iets groter is en daardoor meer te bieden heeft voor de sporters. 
De sporthal kan ook voor verschillende andere activiteiten gebruikt worden: bijvoorbeeld als ruimte voor een lokale uit¬voering of als een aularuimte voor een school, maar natuurlijk ook voor alle bestaande activiteiten zoals die van AVANTI.
Met alle betrokken partijen gaan we kijken hoe we optimaal van deze ruimte gebruik kunnen gaan maken.
De sportfunctie zien we los van ruimtes voor maatschappe¬lijke activiteiten en een horeca-faciliteit. Die vinden allemaal hun plek in het plangebied en wel op zo’n wijze dat dat de doelstelling van versterking van functies en samenwerking mogelijk wordt gemaakt. De horeca voorziening zal daarbij alle functies moeten kunnen ondersteunen zoals bijvoorbeeld die van kantinevoorziening voor de sporters.

Horeca
Voor een levendig Breugel is het belangrijk dat er horeca is in het centrumgebied. Een voorziening als ondersteuning voor andere voorzieningen zoals gemeenschapsvoorziening, onder¬wijs, dagbesteding en sport. Een plek waar je na het sporten wat kan drinken en kletsen. Ook een plek waar de school bij¬voorbeeld gebruik kan maken van een keuken. Een voorzie-ning, die als huiskamer kan dienen en waar dagbesteding kan plaatsvinden. Een plek waar mensen die deelgenomen hebben aan een activiteit in de gemeenschapsvoorziening een kop kof¬fie kunnen drinken. Maar ook een plek in het centrum, waar je naar toe gaat om een kop koffie te drinken op het terras en mensen te ontmoeten.
Het is belangrijk dat de horecavoorziening tegemoet komt aan de wensen van de verschillende gebruikers: de mensen die ge¬wend zijn zelf hun kopje koffie in te schenken na een culturele activiteit en de mensen die graag zien dat hun glaasje bier klaar staat na het sporten.

Hebt u vragen of opmerkingen? 
Leest u dit en denkt u, ik ben nog niet benaderd maar wel actief in een van de bestaande voorzieningen? Denkt u dat wij groepen, mensen, verenigingen vergeten? Of wilt u ook uw inbreng leveren?? Meldt u dan aan bij project-leider Eric-Jan de Haan, via e.dehaan@sonenbreugel.nl.

Oproep Jeugd
We zijn gezamenlijk tot de conclusie gekomen dat we heel graag ideeën en inzichten zouden horen van de middelbare schooljeugd uit Breugel. We vragen daarom 12 tot 18 jarigen jongens en meiden uit Breugel om mee te praten en mee te denken over de voorzieningen in het hart van Breugel: Wat hebben jullie nodig? Wat missen jullie? Heb je een idee of een plan? Wil je meepraten en meedenken?
Neem dan contact op met projectleider Eric-Jan de Haan, via e.dehaan@sonenbreugel.nl

Investeren in het centrum van Breugel: Voor de gemeenschap, maar vooral ook door de gemeenschap
Gemeentepagina week 11 2017
Gemeentepagina week 10 2017
Gemeentepagina week 9 2017
Gemeentepagina week 8 2017
Gemeentepagina week 7 2017
Gemeentepagina week 6 2017
Bij parkeren in het centrum van de kern Son gaat het om een juiste balans tussen goede bereikbaarheid van winkels, woonhuizen en evenementen aan de ene kant en slim gebruik van de schaarse openbare ruimte aan de andere kant. En…het oog wil ook nog wat. 

Het aantal parkeervakken is belangrijk, maar voor slim parkeerbeleid zijn andere zaken ook belangrijk: hoever wil je lopen, hoe lang staan auto’s er en van wie zijn die auto’s: bezoekers, bewoners of van mensen die in het centrum werken? Ook speelt het een rol wanneer auto’s geparkeerd staan: welke dag en welk tijdstip. 

De puzzel van parkeerplaatsen en parkeertijden wordt door een op parkeren gespecialiseerd bureau Spark ontrafeld. Spark deed in het najaar 2016 op meerdere momenten tellingen van de parkeerdruk in het hele centrum. Die informatie is verwerkt in een analyse over parkeren in het centrumgebied. Spark stelt concrete én slimme oplossingen voor om de parkeerdruk te reguleren. 

De onderzoeksresultaten worden in een openbare bewonersbijeenkomst met u gedeeld. 
Deze parkeerbijeenkomst is op 14 februari 2017 vanaf 18.30 uur in het gemeentehuis.

Spark presenteerde de onderzoeksresultaten Parkeren in centrum Son op 16 januari jl. aan de raadcommissie grondgebiedszaken van onze gemeenteraad. Klik op meer informatie voor de presentatie.
Gemeentepagina week 5 2017
Gemeentepagina week 4 2017
Gemeentepagina week 3 2017
Gemeentepagina week 2 2017
Gemeentepagina week 1 2017
De gemeentepagina week 51
Dit is de gemeentepagina van week 50 2016
Wanneer is er weinig te doen bij de milieustraat?