• Senioren Carnavalsmiddag

    zo 17-2  Senioren Carnavalsmiddag

  • Dementheek in bibliotheek

    di 19-2  Dementheek in bibliotheek

  • Koffieochtend in Braecklant

    wo 20-2  Koffieochtend in Braecklant

  • ‘WandelFit’: samen wandelen

    do 21-2  ‘WandelFit’: samen wandelen

  • Themaochtend

    vr 22-2  Themaochtend "Kunst in Philipsreclame"

  • Koffieochtend in De Boerderij

    vr 22-2  Koffieochtend in De Boerderij

  • Kookworkshop in Berkenstaete

    za 23-2  Kookworkshop in Berkenstaete

Rubrieken

Nieuws

Mijn motto zou kunnen zijn ‘de toekomst begint vandaag’

Dieter Steinbusch is de nieuwe voorzitter van de SeniorenRaad. Hij is geen onbekende binnen de SeniorenRaad, want hij draaide al mee als penningmeester en in de ‘Werkgroep wonen’. 

Dieter Steinbusch woont sinds een aantal jaren in Son en Breugel en ervaart het dorp als gastvrij en merkt dat er een sterk verenigingsleven is waar veel vrijwilligers actief in zijn: “Fijn dat ook veel verenigingen zich hard maken voor de senioren in ons dorp.” 
Er is al veel geregeld en er wordt al veel gedaan, maar er zijn ook altijd nog zaken die aandacht behoeven. Dieter Steinbusch: “Mijn motto zou kunnen zijn ‘de toekomst begint vandaag’ en daarmee bedoel ik dat je met de dingen die je vandaag doet, je alvast rekening kunt houden of dat toekomstbestendig is.” Persoonlijk heeft Dieter met zijn vrouw ervoor gekozen om tijdig in een appartementencomplex in Son en Breugel te gaan wonen: “Niet wachten tot je iets overkomt, maar eerder al in een ‘seniorenproof’ woning gaan wonen.”

Dieter merkt op dat er in Son en Breugel wel wat meer duidelijkheid mag komen over hoe bepaalde zaken geregeld zijn en waar je wie wanneer en waarvoor kunt bereiken: “Weet je bijvoorbeeld hoe je een Boa kunt bereiken? Wat doe je als je in de avond een verwarde man op straat tegenkomt? Weet je waar je aan kunt kloppen als je huishoudelijke hulp nodig hebt? Allemaal vragen waar senioren niet altijd het antwoord op weten. Daar is nog werk aan de winkel.” 
Uiteraard worden er ook al veel onderwerpen door de SeniorenRaad aangeboden middels themabijeenkomsten. Onderwerpen als ‘ouderen in het verkeer’, ‘wat kan de huisartsenpost betekenen voor ouderen’ of ‘testament en nalatenschap’ worden druk bezocht. 
Dieter Steinbusch: “Daarnaast ben ik blij met alle initiatieven in het dorp die zich inzetten voor senioren. Van het geslaagde AutoMaatje project tot de activiteiten in het HOi-Huis en van het organiseren van een seniorenmiddag in de carnavalstent tot de computercursus die SonenBreugelVerbindt organiseert in samenwerking met de bibliotheek. Als voorzitter van de SeniorenRaad ga ik me hard maken om waar mogelijk verbindingen te leggen. Wie weet dat daar ook weer mooie resultaten uit voort komen”.
Gastvrouw of gastheer tijdens de wekelijkse koffieochtend in Braecklant  en/of in De Boerderij.

De SeniorenRaad zoekt een dame of heer die de taken van een gastvrouw/gastheer tijdens de wekelijkse koffie-ochtend op woensdag in Braecklant en/of op vrijdag in De Boerderij op zich zou willen nemen. Als u voor deze functie belangstelling heeft, zou de voorzitter van de werkgroep Welzijn en Zorg, Els Voogt, graag contact met u willen hebben. U kunt haar bereiken via telefoon: 06- 57 18 45 05 of via e-mail: e.voogt7@upcmail.nl
Themaochtend “Kunst in de Philips-reclame (1891-1941)” op vrijdag 22 februari in De Boerderij.
De werkgroep Welzijn en Zorg van de SeniorenRaad is er opnieuw in geslaagd een interessant onderwerp te vinden voor de maandelijkse themaochtend in De Boerderij. De heer Frans Wilbrink is bereid gevonden om een voordracht te houden over “Kunst in de Philips-reclame”. 
De voordracht beslaat de periode van 1891 tot 1941 en wordt gelardeerd met fraaie reclame-uitingen en met enkele filmfragmenten uit die periode. Aan de orde zullen komen: de interessante geschiedenis van het ontstaan van de reclame-uitingen van Philips, waaronder het beroemde logo, de verschillende kunstenaars en hun bekendste bijdragen aan de reclamecultuur in deze boeiende periode van het Philips-concern. Van de eerste goedbedoelde pogingen tot en met een professionele aanpak door het oprichten van een speciale reclameafdeling; alles komt aan bod.
Het belooft weer een gezellige en onderhoudende ochtend te worden, en niet alleen voor oud Philipsmedewerkers. 
Wij zien u graag op 22 februari in De Boerderij, aanvang 10.00 uur.
De Boerderij is gemakkelijk te bereiken via het parkeerterrein van De Bongerd, Asteroïdenlaan 2a in Son en Breugel. De toegang is gratis; wel wordt een bescheiden bijdrage gevraagd voor een kopje koffie of thee. Iedereen, jong of oud, is van harte welkom.
Onlangs bleek de vrouw van een goede oude vriend een ernstig ongeluk met de auto te hebben gehad. Tegen het vallen van de avond was ze zomaar een voorrangsweg opgereden. De waarschuwingsborden en de haaientanden waren aan haar aandacht ontsnapt. Ze gaf aan volledig in beslag genomen te zijn door het vinden van de weg, in een buurt die ze niet kende. 

Het gevolg van deze onoplettendheid laat zich raden: een hevige  botsing in de linkerflank van haar auto. Grote schade aan beide voertuigen. Gelukkig bleven de gevolgen voor de inzittenden beperkt tot blauwe plekken hier en daar. Veiligheidsriemen en  airbags hadden hun diensten weergaloos bewezen en ergere verwondingen weten te voorkomen.

Op mijn vervolgvraag hoe het nu met haar ging, gaf ze als antwoord: Als er een auto voor me gereden had en voor me wel had gestopt, was dit niet gebeurd! Deze voor mij ongerijmde reactie, ontlokte van mijn kant het welgemeende advies: Misschien wordt het tijd niet meer zelf achter het stuur te zitten op jouw leeftijd. 

Maar afscheid nemen van wat je dierbaar is, ook het rijbewijs, blijft altijd  moeilijk….
Optreden ensemble Irish Cream tijdens de themaochtend op 25 januari 2019
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de werkgroep Welzijn en Zorg van de SeniorenRaad kan terugkijken op een geslaagd en spetterend begin van een nieuwe reeks themaochtenden 2019 in De Boerderij!

Er was ditmaal gekozen voor een muzikaal thema in de vorm van het bekende ensemble Irish Cream. Een zestal enthousiaste muzikanten wist, vanaf het eerste akkoord tot en met de laatste noot, de aanwezigen op de punt van hun stoel te krijgen. Het repertoire van dit ensemble bestaat uit de zeer herkenbare Ierse volksmuziek.
Ondanks de winterse weersomstandigheden (gladheid) was de opkomst boven verwachting, en de aanwezigen zullen geen spijt hebben gehad van hun bezoek. Er werd een twaalftal nummers ten gehore gebracht, variërend van opzwepende dans- en Pub-muziek tot melancholische ballades met liefde en oorlog als onderwerp.
De uitleg over de gebruikte instrumenten en de toelichting op de verschillende nummers maakten het extra onderhoudend en interessant, waarbij de komische “noot” niet werd vergeten. Rudi Bakker (accordeon en zang), Math van der Wouw (gitaar), Hetty Pronk (zang), John Mulder (gitaar en banjo), Piet Pijnacker (viool en contrabas) en Henny Pijnacker (tin- en low whistle) hebben duidelijk plezier in hetgeen zij doen.
De betrokkenheid van het publiek werd nog eens extra opgevoerd door hen te laten meezingen met het refrein van een aantal zangnummers. Een groot bord met de betreffende teksten zorgde ervoor dat de aanwezigen dat luidkeels konden doen en ook deden. 
Het was aardig om te zien dat de aanwezigen (niet meer de allerjongsten) flink mee bewogen op het ritme van de muziek en regelmatig door een klaterend applaus hun waardering lieten blijken. Spontane opmerkingen als ‘kippenvel’ en ‘geweldig’ spraken voor zich.
Een bijzonder leuke themaochtend, met dank aan de organisatie en het ensemble Irish Cream.
Een greep uit onze Seniorengids: OPENBAAR VERVOER

Van tijd tot tijd publiceren wij op deze Seniorenpagina een onderwerp uit onze Seniorengids: een wegwijzer, met een 40-tal onderwerpen van AOW tot Zorgverzekering. 
De digitale Seniorengids A-Z vindt u op onze site www.sonenbreugel-senioren.nl.  
Speciaal voor inwoners zonder computer is een (eenvoudige) papieren versie verkrijgbaar bij het CMD/Centrum voor Maatschappelijke Deelname, Europalaan 2 (openingstijden balie van 9.00 tot 13.00 uur).

Uit een onlangs onder ons Seniorenpanel gehouden enquête over Informatie-verstrekking blijkt dat ruim 70% informatie over lokaal openbaar vervoer (heel) belangrijk vindt, maar slechts 43% hierover tevreden is; een veel gemeld probleem is de gebrekkige informatie over bus, buurtbus en kortingstaxi. Redenen genoeg dus, om ditmaal het onderwerp Openbaar Vervoer voor het voetlicht te brengen! 
Overige mogelijkheden zoals ‘AutoMaatje’, Deel- en Kortingstaxi alsmede Valys, vindt u in onze gids, in het hoofdstuk Vervoer.


OPENBAAR VERVOER 
 
OV-chipkaart
Met een OV-chipkaart, verkrijgbaar*) bij de Primera aan de Nieuwstraat, Son, kunt u overal in Nederland met het openbaar vervoer reizen: met tram, trein, bus of metro. U kunt (bij Primera, op stations en in sommige bussen) op deze kaart saldo zetten en/of een reisproduct (bijvoorbeeld een abonnement).
Hoewel u met één kaart kunt reizen, hebben NS en OV-chip eigen kortingen en voordelen (bijv. 40% korting in weekeinden en/of daluren).
*) alleen anonieme kaart (zie Klantenservice OV/onderaan voor de persoonlijke).

Anonieme (blauwe) en persoonlijke (gele) OV-chipkaarten
Er zijn anonieme en persoonlijke OV-chipkaarten. Als u regelmatig met het OV reist en een abonnement of kortingsproduct wilt, kies dan voor een persoonlijke kaart. U krijgt automatisch leeftijdskorting (65+); u kunt automatisch opladen aanvragen, zodat er altijd voldoende saldo op staat en blokkering bij verlies en diefstal is mogelijk, met behoud van uw reisproduct en resterend saldo.
Met een anonieme chipkaart kunt u ‘op saldo’ reizen. Zorg voor voldoende saldo, want bij het inchecken wordt een instaptarief (‘borg’) gehanteerd van € 4 of € 8 (bus) of € 20 (trein). Bij het uitchecken worden de exacte kosten berekend. De kaart kost € 7,50 en is, net als de persoonlijke, 5 jaar geldig. 
Sinds kort kunt u reizen met een OV-chipkaart, waarbij achteraf de kosten worden berekend: zie www.ns.nl/flex voor mogelijkheden met en zonder abonnement. 
Op www.ov-chipkaart.nl vindt u meer informatie én filmpjes die precies laten zien hoe de OV-chipkaart werkt. 
Op www.youtube.com/seniorwebtube (het videokanaal van SeniorWeb) vindt u talloze filmpjes over de OV-chipkaart en reizen met de NS.

Zonder OV-chipkaart kunt u nog steeds een kaartje (alleen met pinpas, niet contant!) kopen bij de buschauffeur. Een ritkaartje zonder overstap kost circa € 4; een dagkaart (mits bij dezelfde vervoerder) circa € 6,25.


Buslijnen in Son en Breugel
Lijn 154 en 156 Eindhoven – ’s-Hertogenbosch; lijn 157 Eindhoven – Oss;
lijn 9 S+B via Ekkersrijt – (Catharina-ziekenhuis) – Eindhoven;
lijn 260 Buurtbus (max. 8 passagiers) Best – Nederwetten – Nuenen - Geldrop
(o.a. St. Anna Ziekenhuis);
lijn 406 Bravodirect v/h HOV Ekkersrijt – (Catharina-ziekenhuis) – Eindhoven. 

Zie ook de rubriek Dienstverlening (busdienstregeling 2019) en de presentatie OV-chipkaart (KBO Son) bij Downloads, op de site www.sonenbreugel-senioren.nl 
Reizigersoverleg Brabant behartigt de belangen van de reiziger in het Brabantse openbaar vervoer: www.reizigersoverlegbrabant.nl , tel. 073 – 6900 518

Klantenservice OV-chipkaart, Postbus 365, 3800 AJ Amersfoort, tel. 0900-0980 (gebruikelijke belkosten), www.ov-chipkaart.nl 
Bus en trein: www.hermes.nl , www.arriva.nl , www.bravo.info , https://9292.nl tel. 0900-9292 (70 cent per minuut!); www.ns.nl
In januari 2018 is een klusbedrijf gestart dat erop gericht is dat ouderen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen, gemakkelijk als u meer moeite krijgt alledaagse klusjes op te knappen. Ook voor aanpassingen, (tuin)onderhoud en technische ondersteuning, zijn Eric en Annelies Kok inzetbaar. Natuurlijk wordt er vooraf overlegd en desgewenst een offerte gemaakt.
In Son en Breugel worden geen voorrijkosten berekend; 65-plussers krijgen 10% korting op het uurtarief van € 29,50; ze komen ook voor een kwartiertje
De SeniorenRaad is al een jaar op zoek naar een redacteur. Als we die niet vinden, komt de continuïteit van de Seniorenpagina in gevaar. 

Bent u degene die wij zoeken?

Redacteur (m/v)

Iemand die het schrijven in de vingers heeft, het resultaat ervan graag met anderen wil delen en dit als vrijwilliger wil doen in vorm en stijl die van een politiek onafhankelijke vrijwilligersorganisatie als de SeniorenRaad van Son en Breugel verwacht wordt.

Affiniteit met onderwerpen die voor senioren van belang zijn is een pre, maar de kwalificatie die bij ons voorop staat is een duidelijke schrijfstijl, ook bij moeilijke onderwerpen. Van de gezochte redacteur wordt ook verwacht dat hij of zij het plezierig vindt in teamverband te werken.

Voelt u zich hierdoor aangesproken, aarzel dan niet contact op te nemen met de voorzitter van de werkgroep Communicatie: Peter Rotteveel, telefoon (0499) 476890 of per e-mail: peter.toni.rotteveel@kpnmail.nl
De tekst hieronder komt uit onze folder van februari 2018, maar is uiteraard wel aangepast aan actuele ontwikkelingen. Gedrukte exemplaren zijn verkrijgbaar bij het gemeentehuis, de bibliotheek, het HOi-Huis en het CMD (Europalaan 2). 
De statuten en het bijbehorend reglement van de Stichting Seniorenraad kunt u vinden onder Rubrieken, bij Downloads.
U zult begrijpen dat de SeniorenRaad altijd extra ondersteuning kan gebruiken…
Voelt u ervoor om mee te doen, bel of mail ons gerust: zie rubriek Contact (via Startpagina) of de specifieke vacatures voor onze werkgroepen Welzijn & Zorg en Communicatie in deze rubriek (Seniorenraad).

ORGANISATIE
De SeniorenRaad Son en Breugel, opgericht in 2007, is een organisatie van vrijwilligers uit alle geledingen van de senioren zelf. De raad beoogt de zelfstandigheid, de maatschappelijke integratie en het welzijn van alle ouderen (55+) in onze gemeente te bevorderen. Binnen een aantal werkgroepen wordt doorlopend gewerkt aan belangenbehartiging en voorlichting.
De SeniorenRaad geeft advies aan de gemeente over het ouderenbeleid, is lid van de Adviesraad Sociaal Domein (v/h Adviesraad Wmo) en werkt samen met andere organisaties zoals het Chronisch zieken en Gehandicapten Platform en de LEVgroep.

WELZIJN en ZORG
De ouderdom komt met gebreken. Een goede zorgverlening heeft dan ook een hoge prioriteit binnen de SeniorenRaad. De werkgroep Welzijn en Zorg houdt de vinger aan de pols met betrekking tot instanties als de Thuiszorg, het Zorgcentrum Berkenstaete, de Spoedpost in het Catharinaziekenhuis en het CMD (Centrum voor Maatschappelijke Deelname).
Daarnaast probeert de werkgroep het welbevinden van senioren te behouden en te bevorderen door het aanbieden van laagdrempelige activiteiten, zoals de wekelijkse koffieochtenden op woensdag in Braecklant en op vrijdag in De Boerderij. Hier kan men andere senioren ontmoeten. In de zomermaanden organiseert de werkgroep met de LEVgroep én met medewerking van diverse organisaties in onze gemeente de Senioren Zomer Activiteiten. 

WONEN
De werkgroep Wonen wil een goede huisvesting voor alle senioren in Son en Breugel bevorderen. Ouderen moeten zo lang mogelijk kunnen blijven wonen in voor hen geschikte huizen. Dat kan worden bereikt door bepaalde voorzieningen in bestaande huizen aan te brengen, door meer levensloopbestendige woningen en woningen voor mensen die speciale verzorging nodig hebben, bijvoorbeeld dementerenden, te bouwen.

DIENSTVERLENING 
Onder de paraplu van dienstverlening valt een grote verscheidenheid aan activiteiten, zoals toezien op goed openbaar vervoer (deeltaxi), telefooncirkels, informatie over eetgelegenheden en maaltijdservices aan huis, alsmede hulp bij contact met gemeente, woningcorporaties en zorgverleners.

COMMUNICATIE
De werkgroep Communicatie informeert de senioren van Son en Breugel via de plaatselijke pers en de eigen website over actuele onderwerpen die voor hen van belang zijn. Verder bevordert zij de communicatie tussen de senioren en de SeniorenRaad door enerzijds verslag te doen van de activiteiten van de SeniorenRaad en anderzijds door de senioren meer bij het werk van de SeniorenRaad te betrekken, o.a. via het Seniorenpanel.

ENQUÊTES (Seniorenpanel)
Begin 2016 werd het Seniorenpanel opgezet. Directe terugkoppeling met de senioren in Son en Breugel is het doel. De SeniorenRaad wil zo inzicht krijgen in de behoeften van senioren, maar ook in zaken waar men minder tevreden over is. Als die kwantitatief beter zichtbaar zijn, zullen andere organisaties meer rekening willen houden met adviezen en standpunten van de SeniorenRaad. 
In 2016 zijn er twee enquêtes gehouden, t.w. Afvalverwijdering* en Mobiliteit*. April 2017 werd een derde enquête gehouden over Veiligheid* en in november/december, samen met Son en Breugel Verbindt, 
een vierde enquête, naar de woonwensen en -behoeften van 55-plussers*. Onlangs is een vijfde enquête gehouden: Informatie; Wat, Waar, Hoe*.
Panelleden vullen (een of) twee maal per jaar een korte, strikt anonieme vragenlijst per e-mail in of desgewenst schriftelijk.
Bent u 55+ en heeft u interesse, kunt u zich aanmelden via seniorenpanel2-sonenbreugel@kpnmail.nl met vermelding van uw naam, adres en de tekst ‘Ik doe mee’. Als u geen e-mail gebruikt, kunt u zich schriftelijk aanmelden met uw naam en adres bij de SeniorenRaad, p/a Amerikalaan 31, 5691 KB Son. 
* Resultaten bij rubriek Downloads.

De SeniorenRaad zette zich de afgelopen tien jaar voor tal van zaken in. Enkele voorbeelden: 
•	woningaanpassing en de bouw van woningen, geschikt voor ouderen, stimuleren;
•	dienstverlening via de glasvezelnetten stimuleren;
•	het HOi-Huis steunen en een Senioren Ontmoetingscentrum in het centrum van Son ontwikkelen;
•	informatie voor senioren via DeMooiSonenBreugelKrant en onze website publiceren;
•	het uitgeven van een papieren Seniorengids; deze Seniorengids A-Z is ook permanent op onze website te raadplegen;
•	sociaal gemeentelijk Wmo-beleid bepleiten;
•	themaochtenden en -middagen over zorg, wonen en welzijn van ouderen organiseren;
•	meer verpleegplaatsen voor dementerenden nastreven.
De deelnemers van het seniorenpanel hebben aangegeven hoe zij de informatievoorziening in Son en Breugel beoordelen. Nadat in een vorig artikel een aantal uitslagen zijn aangereikt worden nu de daaruit door de SeniorenRaad getrokken conclusies en aanbevelingen besproken. 
Geconcludeerd kan worden dat veel senioren informatie over veel lokale onderwerpen (heel) belangrijk vinden. Meer dan 90% noemt veiligheid, afvalverwijdering en zorg, terwijl gemeentelijke dienstverlening, lokaal openbaar vervoer, culturele evenementen en verenigingen, winkels en begraven/cremeren/doneren boven de 70% scoren. 
Van de onderwerpen waarvoor ze ten minste enige belangstelling hebben, zijn ze echter alleen met informatie over culturele evenementen en verenigingen, afvalverwijdering en kerkelijke aangelegenheden boven 80% (heel) tevreden Negatieve uitschieters met minder dan 50% (heel) tevreden respondenten zijn politie, brandweer, lokaal openbaar vervoer, zorg, begraven/cremeren/doneren en klushulp. Er is dus op deze terreinen veel ruimte voor verbetering. 
Over de door huisartsen, tandartsen en apotheek) verstrekte informatie is ca. 85% (heel) tevreden. 
Op grond van deze resultaten is de SeniorenRaad tot vier aanbevelingen gekomen, die samengevat als volgt luiden.  Er is duidelijk behoefte aan meer en betere informatie over: 
Lokaal openbaar vervoer 
De diverse vormen van openbaar vervoer zijn verschillend georganiseerd. Een totaaloverzicht over de mogelijkheden is onvoldoende aanwezig. Gemeente en exploitanten van vormen van openbaar vervoer zouden gezamenlijk tot betere voorlichting moeten komen. 
Klushulp in huis en tuin 
De SeniorenRaad dient met ondersteuning van de gemeente na te streven, dat er meer en betere informatie beschikbaar komt over alle vormen van klushulp. 
Centrum voor Maatschappelijke Deelname  
Over de informatie, die verstrekt wordt door het CMD is een te grote groep senioren (ca. 40%) niet (heel) tevreden. Over informatie met betrekking tot het onderwerp zorg in algemene zin is zelfs 60% niet (heel) tevreden. De naar voren komende bezwaren lopen uiteen. Bekend is dat het CMD de betekenis van goede voorlichting onderschrijft. Toch zal verbetering van de informatieverschaffing nog extra accent behoren te krijgen. 

Politie 
De politie dient meer aandacht te besteden aan het geven van informatie. De tevredenheid over de bestaande situatie ligt erg laag; slechts 30% is (heel) tevreden.

DE VOLLEDIGE NOTA, MET DAARIN GEDETAILLEERDE INFORMATIE, STAAT ONDER RUBRIEKEN BIJ DOWNLOADS
OV-gidsen presentatie
Het stichtingsbestuur van de SeniorenRaad stelt het op prijs u te informeren dat  stichtingsvoorzitter Tom Thalhammer en Kees van der Meijden, voorzitter van de werkgroep Wonen, te kennen hebben gegeven zich in januari 2019, beiden aftredend volgens het rooster, niet meer verkiesbaar te stellen voor de functies die ze vervullen. 

Van beide heren zal aan het eind van de bestuursvergadering in februari afscheid genomen worden. 

Met algemene instemming is in de bestuursvergadering van 11 december 2018 besloten dat Jeroen Harbers tot bestuurslid benoemd wordt en dat hij in januari 2019 de nieuwe voorzitter van de werkgroep Wonen wordt. 

Er mag van worden uitgegaan dat op de bestuursvergadering van 7 januari a.s. een nieuwe bestuursvoorzitter zal worden benoemd aangezien een geschikte kandidaat voor die functie gevonden is.

In een afzonderlijke publicatie, elders op deze pagina, zal aandacht gegeven worden aan Kees van der Meijden en zijn betrokkenheid sinds de oprichting van de SeniorenRaad meer dan 10 jaar geleden.

Over Tom Thalhammer zult u later deze maand nog uitgebreid geïnformeerd worden. Dat is meer dan verdiend want de SeniorenRaad heeft door zijn inzet en deskundigheid als voorzitter in de afgelopen jaren de algemene erkenning van en waardering voor deze organisatie weten te vergroten.
‘Werkgroep Wonen’ bedankt Kees van der Meijden voor zijn inzet

Kees van der Meijden is vanaf de start actief geweest in de ‘werkgroep Wonen’ van de SeniorenRaad. Hij draagt nu het voorzittersstokje over aan Jeroen Harbers, maar blikt graag kort nog even terug.

Het ontstaan van de werkgroep Wonen was een logisch gevolg vanuit het project Ouderenproof waar werd onderzocht of er voldoende woningen voor ouderen waren, maar vooral ook of er voldoende geschikte levensloopbestendige woningen voorhanden waren. Het was in 2005 een leuke klus voor Kees die toen net met pensioen ging: “Ik heb ook altijd graag mijn bijdrage geleverd aan veel activiteiten van de SeniorenRaad. Inmiddels zijn we ook met de gemeente in gesprek over woningen voor ouderen. Belangrijk is dat mensen zich bewust zijn dat ze op tijd hun eigen woning levensloopbestendig maken. Niet wachten tot de gebreken zich aandienen en dat je hals over kop moet verhuizen, maar je eerder realiseren dat ouderdom komt met gebreken en daar tijdig op anticiperen. Bewustwording, heel belangrijk. Dat was de conclusie al vanuit het Ouderenproofproject en dat is nu nog steeds een belangrijk onderwerp op de agenda.” 
Als Kees van der Meijden de balans opmaakt, zijn er de afgelopen jaren helaas maar weinig levensloopbestendige woningen / appartementen gebouwd in Son en Breugel: “Niet alle kansen hiertoe zijn bij nieuwbouw benut. Of mooie plannen werden van tafel geveegd. Neem de WoZoCo (WoonZorgCombinatie) die in Breugel gebouwd zou worden, maar niet doorging. Soms moet je een lange adem hebben.” Na tien jaar de ‘werkgroep Wonen’ voorgezeten te hebben, is het tijd dat iemand anders het voorzittersstokje overneemt. Kees blijft lid van de ‘werkgroep Wonen’. Wel neemt hij afscheid als bestuurslid van de Stichting SeniorenRaad. Kees (78 jaar) gaat niet stil zitten. Iedereen die hem kent weet dat hij een betrokken inwoner is van Son en Breugel. Hij blijft in onze gemeenschap zeker actief. Kees, bedankt voor je inzet!
Herkent u deze plek..? Inderdaad: Vroeger stond hier de nutsbasisschool aan de IJssellaan, mooi tussen het groen verscholen. Sinds de school verhuisd is en het schoolgebouw een aantal jaren geleden is afgebroken, heeft de natuur het terrein weer helemaal in bezit genomen. Plannen voor nieuwbouwwoningen zijn intussen vergevorderd en de verwachting is dat in 2019 die plannen eindelijk  werkelijkheid zullen worden. Een prachtig vooruitzicht om naar uit te kijken, zeker voor degenen die hier in de toekomst zullen gaan wonen.(foto Fran Maasdam)
Wilt u naar de kapper, een boodschap doen, op familiebezoek, uw partner in het verzorgingstehuis bezoeken of heeft u een afspraak in het ziekenhuis of bij de fysiotherapeut? Tegen een kleine onkostenvergoeding rijden vrijwilligers uit de buurt u er met hun eigen auto naartoe. ANWB AutoMaatje is verder helemaal gratis.

Met AutoMaatje wil de ANWB, samen met welzijnsinstellingen en vrijwilligers, mensen helpen mobiel en actief te blijven. SonenBreugelVerbindt onderzoekt op dit moment of het mogelijk is om Automaatje ook in Son en Breugel op te starten. Er zijn al afspraken gemaakt met de gemeente, de ouderenpartijen, Berkenstaete, de ANWB en het Ouderenfonds. Als alles meezit, moet het mogelijk zijn om in november de dienst op te starten. De definitieve start zal via de media bekendgemaakt worden.

Vervoer nodig?
Neem dan twee dagen vooraf contact op met de lokale coördinator van AutoMaatje telefoonnr: 0499 209 609. Hij of zij zoekt een vrijwilliger uit de groep chauffeurs. De coördinator belt u daarna terug en schat de vergoeding in aan de hand van het verwachte aantal kilometers en eventuele parkeerkosten. De vergoeding bedraagt € 0,30 per kilometer.

Op het afgesproken moment staat de vrijwilliger voor de deur. Bij een kort uitje blijft deze over het algemeen bij u, maar als er veel tijd zit tussen de heen- en terugrit, spreekt u met elkaar af wanneer hij of zij weer klaarstaat voor de terugreis. U betaalt de vergoeding rechtstreeks aan de vrijwilliger.

Chauffeur worden?
Als u graag iets voor een ander doet, kunt u zich als vrijwilliger aanmelden. U krijgt een kleine vergoeding van € 0,30 per kilometer plus eventuele parkeerkosten. Uw auto moet APK gekeurd zijn en u moet minimaal een WA-verzekering met inzittendendekking hebben. Een vrijwilliger is jonger dan 75 jaar en beschikt zo nodig over een Verklaring Omtrent Gedrag. U hoeft geen ANWB-lid te zijn.
Begroting 2019 Stichting Seniorenraad Son en Breugel
De begroting vindt u onder Rubrieken bij downloads.
December 2018.
S+B Verbindt hervat, i.o.m. bibliotheek en gemeente, gratis cursus ‘Digisterker’ (omgaan met e-overheid) en start cursus ‘Klik & Tik’ (internet en e-mail, voor beginners). Meer info: www.sonenbreugelverbindt.nl/digisterker en www.sonenbreugelverbindt.nl/klikentik of bij de bibliotheek (Kerkstraat 2c, Son).
Beide cursussen worden door de gemeente vergoed.
VEEL SENIOREN WETEN ZELF DE WEG OM GEWENSTE INFORMATIE OP TE ZOEKEN

De enquêtedeelnemers

De SeniorenRaad hield onlangs de enquête INFORMATIE; WAT, WAAR, HOE
bij het seniorenpanel. Het totaal aantal ontvangers van de enquête was 198, waarop een geldige respons kwam van 106 deelnemers (gelijk verdeeld over vrouwen en mannen). Van de deelnemers is 22% jonger dan 70 jaar, 71% is gelijk verdeeld over de groep van 70 tot 90 jaar en 7% is ouder.

Algemene indruk uit de antwoorden

Veel senioren raken langzamerhand bekend met moderne hulpmiddelen, zoals internet, computer, laptop of smartphone om, zelfstandig, gewenste informatie te verkrijgen. Er is echter ook nog een grote groep ouderen, die graag via traditionele kanalen geïnformeerd wenst te worden.

Belangrijkste antwoorden uit de enquête

Veiligheid (betreft informatie over politie, brandweer en ambulance)
Deelnemers vinden nagenoeg allemaal dat informatie over dit onderwerp (heel) belangrijk is.
Tevreden over de informatie over politie is krap 1/3. De opmerkingen van de mensen die niet tevreden zijn, gaan vooral over: waar moet ik zijn, de openingstijden en wanneer moet ik contact opnemen met een BOA en wanneer met de politie. 
Bijna de helft van de deelnemers is (heel) tevreden over de informatie over de brandweer. Van de andere helft maken velen zich zorgen over hoe de brandweer te bereiken is in het geval van calamiteiten en waar informatie te vinden is over de brandweer in Son en Breugel.
Bijna 2/3 van de deelnemers is tevreden over de informatie over de ambulance. Onder de anderen leven vooral vragen over de bereikbaarheid, waar gegevens te vinden zijn over de ambulancedienst en over de aard/inhoud van de geboden dienstverlening.

Gemeentelijke dienstverlening 
Bijna 90% van de deelnemers vindt informatie over dit onderwerp (heel) belangrijk. Circa 60% is (heel) tevreden over het gebodene. Kritische opmerkingen gaan vooral over de informatie over de mogelijkheid van het indienen van klachten, de inzet van BOA’s en meldingen over de openbare ruimte.
Informatie over afvalverwijdering vindt iedereen belangrijk en de meeste deelnemers zijn (heel) tevreden over de berichtgeving hierover. De beperkte groep, die niet tevreden is, meldt vooral de kritiek op de informatie over het gebruik van de verschillende bakken en zakken en over de bladverwijdering in de herfst.

Lokaal openbaar vervoer
Ruim 70% vindt informatie hierover (heel) belangrijk maar slechts 43% is tevreden. Een veel gemeld probleem is de gebrekkige informatie over de bus, de buurtbus en de kortingstaxi.

Zorg (ondersteuningsmogelijkheden)
Vrijwel iedereen vindt informatie over dit onderwerp (heel) belangrijk, maar slechts 40% is tevreden. Men mist vooral gegevens over ondersteuning aan huis (schoonmaken, boodschappen e.d.), medische ondersteuning thuis, ondersteuning bij ontslag uit het ziekenhuis en bij aanpassingen aan het huis.

Klushulp
Informatie over klushulp wordt door 66% (heel) belangrijk gevonden maar slechts 25% is tevreden. 

Medische zaken
Circa 80% van de deelnemers is (heel) tevreden over informatie over de huisartsenpraktijk en de apotheek. Wel zijn er klachten over het te vaak vervangen van de huisarts en wat te doen als de praktijk en de apotheek zijn gesloten. Bij de tandarts is 84% (heel) tevreden over de informatie. 

Gemeente en CMD
Circa 77% is (heel) tevreden over de informatie in de Gemeentegids. Het zoeken naar een onderwerp is echter niet altijd eenvoudig. Door 36% van de deelnemers is in 2018 meer dan 2 keer gebruik gemaakt van de website van de gemeente. Veel genoemde onderwerpen gaan over gemeentelijke dienstverlening en het maken van afspraken. Bij de vragen over het CMD antwoordt 74% dat er dit en vorig jaar geen gebruik van is gemaakt. Kritiek is er vooral over informatie over de openingstijden en over wat er gebeurt als men wordt doorverwezen naar andere diensten.

Publiciteitsmedia 
De website van SonenBreugelVerbindt en de website van de SeniorenRaad worden slechts beperkt geraadpleegd; tenminste drie maal in 2018 resp. 24% en  14%. Wel is men op de hoogte van het bestaan ervan.
DeMooiSonenBreugelKrant wordt door 90% van de deelnemers wekelijks gelezen voor een veelheid aan onderwerpen (vooral gemeentelijke dienstverlening, culturele evenementen, winkels, horeca, seniorenpagina en wekelijkse activiteitenkalender).

Het vervolg

DE VOLLEDIGE UITSLAG IS TE VINDEN OP DEZE WEBSITE ONDER RUBRIEKEN BIJ DOWNLOADS.

 Alle bij de vragen betrokken organisaties zullen geïnformeerd worden over de resultaten en de SeniorenRaad zal voor bepaalde onderwerpen adviezen opstellen en daarover contact opnemen met die organisaties.